Burnout sindrom ili sindrom zagrijavanja na poslu prvi je upotrijebio američki psiholog H.Freudenberger. Pod tim imenom opisivao je stanja svojih pacijenata koja su nastala uslijed velikog stresa i visokih očekivanja na radnom mjestu. Prvotno se koristio samo kod tzv. pomagačkih profesija kao što su doktori ili medicinske sestre, no danas se pojam burnouta koristi nevezano uz profesiju i smatra se da može pogoditi bilo koga tko radi pod iznimno stresnim uvjetima.
  1. Izgradite zdrave granice U više navrata pisala sam o značaju zdravih granica. Vještina govorenja NE jedna je od najvažnijih lekcija koju moramo usvojiti u našem odraslom životu. Ako si dozvolite da vas situacije ili ljudi preplavljuju obvezama i zadacima koji su konstantno iznad vaših mogućnosti ili za koje niste adekvatno priznati i nagrađeni u konačnici će to stanje dovesti do velikog emocionalnog stresa, a zatim i do fizičke iscrpljenosti. Jasnoća i svjesnost o tome kolike su naše mogućnosti i kapaciteti dati će jednu novu dimenziju našim odnosima – i poslovnim i privatnim. Kada počnemo osvještavati vlastite granice i jasno ih komunicirati drugima neminovno je da će se to odraziti na to kako nas drugi percipiraju i da li se odnose prema nama s poštovanjem i uvažavanjem. Ako sami sebi narušavamo granice kako možemo očekivati da nam ih drugi ljudi poštuju?
  2. Usvojite vještine za nošenje sa stresom Teško je živjeti život tako da konstantno izbjegavamo stresne situacije. Život je prepun i lijepih i teških trenutaka i nitko od nas nije imun na stres. Naš cilj nije nikada doživjeti stres, već nam je cilj usvojiti alate i tehnike koje nam mogu pomoći u nošenju sa stresom. Kada prepoznamo rane znakove burnouta na nama je da primijenimo sve što smo usvojili i da aktivno radimo na vraćanju našeg sistema u balans. Zdrav stil života je nešto što se postepeno gradi. On uključuje zdravu prehranu, tjelesnu aktivnost, redoviti odmor i relaksaciju, ali i osvještavanje svih drugih resursa koji su nam dostupni. Naši odnosi su ponekada naš najveći resurs. Zapitajte se kakve odnose gradite? Da li imate u svom životu bliske osobe kojima se možete povjeriti ili koje možete nazvati i tražiti za pomoć u teškim situacijama? Podrška i pomoć može doći i u obliku profesionalne pomoći – terapeuti, coachevi, treneri i slično.
  3. Osobni razvoj Osobni razvoj svrstat ću pod način života, a ne određenu tehniku. Pod osobni razvoj mislim na niz tehnika koje nam sve služe kako bi što bolje upoznali sami sebe. Užasno mi je zanimljivo koliko svog vremena trošimo na upoznavanje drugih ljudi – spoznajemo njihove vrline, njihove mane, želimo otkriti ono duboko, skriveno u njima kako bi imali osjećaj dubokog odnosa i prave povezanosti, a da pritom uopće ne poznajemo sebe. Kad kažem poznavati, mislim na one skrivene, potisnute dijelove naše osobnosti zbog koje htjeli mi to ili ne, instinktivno i automatski reagiramo na situacije u našim životima. Osobni razvoj za mene znači postepeno crtati mapu vlastite osobnosti. U toj mapi kriju se načini našeg funkcioniranja i reagiranja, ali i razlozi zašto smo takvi kakvi jesmo. Prava promjena u osobnom razvoju dolazi tek onda kada osvijestimo, kada zaista postanemo promatrač naše persone i aktivno sudjelujemo u vlastitoj transformaciji.
Bioterapija također može biti učinkovita pomoć pri dijagnozi burnout sindroma. Kombinacijom različitih tehnika koje dovode do smirivanja mentalnih aktivnosti, stimuliranja imuno sustava, kao i regulacije nadraženog živčanog sustava možemo podržati osobe koje pate od ovog stanja. Kako bi terapija bila uspješna, klijentov dio je da osigura potreban kapacitet kako bi rezultat bio uspješan. To znači maknuti se od izvora stresa ako je to moguće i osigurati tijelu dovoljno sna, odmora i kvalitetne prehrane. Koju god tehniku ili vještinu odabrali u borbi sa stresnim situacijama bitno je da vam rezonira i da vam daje osjećaj sigurnosti i ugode. Svi mi ponekada pregorimo pod pritiskom, no daleko je bitnije što smo naučili iz tih situacija i da li nas je to kao osobe promijenilo na bolje? autorica: Marina Pirš Bioterapeutkinja, predavačica i osnivačica centra
Facebook komentari